نوب وردپرس آزمایشگاه پزشکی برا ی ارزیابی وضعیت سلامت به کارگرفته میشود - نوب وردپرس

مقدمه ای بر آزمایشگاه پزشکی

 

علوم آزمایشگاهی شاخه ای از علوم پزشکی است که به تجزیه و تحلیل خون، مایعات بدن و بافت ها برای تشخیص بیماری ها، پیگیری های درمانی و حفظ سلامت افراد می پردازد.

آزمایشگاه پزشکی که با نام‌های ، آزمایش‌های آزمایشگاهی و آزمایش‌های پزشکی نیز شناخته می‌شود، عمدتاً از ابزارهای آزمایشگاهی مختلفی برای کمک به ارزیابی وضعیت سلامت و عملکردهای فیزیولوژیکی در پزشکی پیشگیری و تشخیص، ارزیابی، درمان و ردیابی بیماری‌ها در پزشکی بالینی استفاده می‌کند.

 

پزشکی آزمایشگاهی طیف بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شود، مانند آزمایش‌های خون، آزمایش‌های سرولوژیکی، بررسی‌های میکروسکوپی مایعات مختلف بدن، آزمایش‌های بیوشیمیایی، آزمایش‌های ایمونولوژیک، آزمایش‌های ، بررسی سیتولوژیک. معاینه پاتولوژیک بافت ها و اندام های مختلف و حتی در برخی کشورها و مناطق بررسی عملکردهای فیزیولوژیکی مختلف (مانند معاینه امواج مغزی، آزمایشات مختلف عملکرد عصبی، الکترومیوگرافی، الکتروکاردیوگرام، معاینه شنوایی) و محتوا و کاربردهای آن می باشد

 

با توجه به افزایش تعداد و پیچیدگی تست های مختلف مورد نیاز برای تشخیص، پزشکی آزمایشگاهی به تدریج تبدیل به یک حرفه شده است.

 

پزشکی آزمایشگاهی به طور کلی به چهار بخش عمده تقسیم می‌شود که هر کدام به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شوند. چهار بخش عبارتند از:

 

آسیب شناسی آناتومیک: واحدهای تابعه شامل هیستوپاتولوژی، سیتوپاتولوژی و میکروسکوپ الکترونی است.

 

میکروبیولوژی بالینی: این بزرگترین بخش در پزشکی آزمایشگاهی است زیرا شامل پنج رشته مختلف به نام‌های باکتری‌شناسی، ویروس‌شناسی، انگل‌شناسی، ایمونولوژی و قارچ‌شناسی است.

 

بیوشیمی بالینی:  واحدهای زیرمجموعه شامل آنالیز ابزاری، آنزیمولوژی، سم شناسی و غدد درون ریز است.

 

هماتولوژی: این بخش از شغل تدریس کوچک است اما آسان نیست. بخش هماتولوژی به دو بخش انعقاد و بانک خون تقسیم می شود

 

انواع آزمایشگاه های پزشکی:

 

آزمایشگاه بیمارستانی: وابسته به یک بیمارستان، مسئول تکمیل موارد آزمایش آزمایشگاهی برای بیماران است.

 

آزمایشگاه خصوصی (یا آزمایشگاه محلی): نمونه هایی را که برای آزمایش توسط پزشکان عمومی، شرکت های بیمه و سایر کلینیک های بهداشتی ارسال می شود، دریافت و تجزیه و تحلیل می کند. این آزمایشگاه ها را می توان آزمایش های مرجع نیز نامید.

 

آزمایشگاه های پزشکی را می توان به سه نوع اصلی تقسیم کرد:

 

آزمایشگاه پاتولوژی بالینی: به طور عمده موارد آزمایش را در هماتولوژی، هیستوپاتولوژی، سیتولوژی و آسیب شناسی معمول انجام می دهد

 

آزمایشگاه میکروبیولوژی بالینی: عمدتاً موارد بازرسی را در زمینه باکتری شناسی، مایکوباکتریولوژی، ویروس شناسی، قارچ شناسی، انگل شناسی، ایمونولوژی و سرولوژی انجام می دهد

 

آزمایشگاه بیوشیمی بالینی (که به آن بیوشیمی بالینی یا بیوشیمی گفته می شود): تجزیه و تحلیل بیوشیمیایی، تعیین هورمون را انجام میدهد.

 

بانک خون: آزمایشگاه آن نیاز به انجام آنالیزهای میکروبیولوژیکی بیماری های عفونی که ممکن است در خون یافت شود را دارد. از نظر پاتولوژی، تشخیص گروه خونی و تطبیق متقاطع و برخی موارد مربوط به آزمایش هماتولوژیک قرار است انجام شود. علاوه بر این، ممکن است یک بخش مسئول ارتباطات برای هماهنگی تلاش‌های اهدای خون وجود داشته باشد.

 

یک متخصص آزمایشگاه پزشکی چه می کند؟

 

یک متخصص آزمایشگاه پزشکی که به عنوان یک متخصص فناوری پزشکی یا دانشمند آزمایشگاه بالینی نیز شناخته می شود، برای تجزیه و تحلیل انواع نمونه های بیولوژیکی کار می کند. آنها مسئول انجام آزمایش های علمی بر روی نمونه ها و گزارش نتایج به پزشکان هستند.

دانشمندان آزمایشگاه های پزشکی با استفاده از تجهیزات پیچیده ای مانند میکروسکوپ، آزمایش های پیچیده ای را بر روی نمونه های بیمار انجام می دهند. داده هایی که آنها پیدا می کنند نقش مهمی در شناسایی و درمان سرطان، بیماری قلبی، دیابت و سایر شرایط پزشکی ایفا می کند.

 

دانشمندان آزمایشگاه های پزشکی دارای طیف گسترده ای از مسئولیت ها و وظایف هستند، از جمله :

 

بررسی و تجزیه و تحلیل خون، مایعات بدن، بافت ها و سلول ها

انتقال نتایج آزمایش به پزشکان

استفاده از میکروسکوپ، شمارنده سلولی و سایر تجهیزات آزمایشگاهی با دقت بالا

خون متقاطع برای انتقال خون

نظارت بر نتایج بیمار

انجام شمارش افتراقی سلول ها به دنبال سلول های غیر طبیعی برای کمک به تشخیص کم خونی و لوسمی

ایجاد برنامه های تضمین کیفیت برای نظارت و اطمینان از صحت نتایج آزمایش

نظارت بر کار تکنسین آزمایشگاه پزشکی

 

دانشمند آزمایشگاه پزشکی در مقابل تکنسین آزمایشگاه پزشکی:

 

در حالی که مشابه است، چند تفاوت کلیدی بین یک دانشمند آزمایشگاه پزشکی و یک تکنسین آزمایشگاه پزشکی وجود دارد. آنها هم در آزمایشگاه کار می کنند و هم آزمایش هایی را روی نمونه های بیولوژیکی انجام می دهند، با این حال، یک دانشمند آزمایشگاه پزشکی معمولاً تحصیلات بیشتری دارد و می تواند کارهای آزمایشگاهی درگیر بیشتری را انجام دهد. یک تکنسین آزمایشگاه پزشکی بیشتر کارهای معمول آزمایشگاه را انجام می دهد و اغلب توسط یک دانشمند آزمایشگاه پزشکی نظارت می شود.

 

دانشمند آزمایشگاه پزشکی در مقابل دستیار آزمایشگاه پزشکی:

 

دستیار آزمایشگاه پزشکی زیرگروهی از تکنسین های آزمایشگاه پزشکی است. آنها مسئول تهیه نمونه های بیولوژیکی، ثبت اطلاعات، و انجام کارهای بیشتری از تعمیر و نگهداری آزمایشگاه مانند تمیز کردن تجهیزات و ذخیره سازی هستند.

 

محیط کار:

 

دانشمندان آزمایشگاه های پزشکی در بیمارستان ها، کلینیک ها، آزمایشگاه های پزشکی قانونی یا بهداشت عمومی، و همچنین صنایع داروسازی، شرکت های بیوتکنولوژی، کلینیک های دامپزشکی یا موسسات تحقیقاتی کار می کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 283 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 6 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.