نوب وردپرس معرفی ۵ توزیع پرطرفدار لینوکس - نوب وردپرس

انتخاب یک توزیع پرطرفدار لینوکس برای راه اندازی سرور، مسئله ای است که ذهن افراد زیادی را به خود درگیر کرده است. امروزه بیش از چند صد توزیع مختلف از این سیستم عامل محبوب در دنیا موجود می باشد. هر کدام از این توزیع ها، یک سری ویژگی های خاص و کلیدی را نیز در خود جای داده اند. در صورتی که شما هم به دنبال دریافت بیشترین بازدهی ممکن از سرور خود هستید، لزوما باید بهترین توزیع ها را انتخاب نمایید. البته که در این میان، یک سری سوال های مهم مطرح می شوند: بهترین توزیع چه ویژگی هایی دارد؟ ما بر چه اساسی باید آن را انتخاب کنیم؟ امروز ما قصد داریم تا چند مورد از مهم ترین توزیع های مطرح دنیای لینوکس را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما در ادامه همراه شوید.

آلمالینوکس

یکی از اولین انواع توزیع پرطرفدار لینوکس به کار رفته برای راه اندازی سرور، آلمالینوکس است. این توزیع برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ روانه بازار شد. یکی از مهم ترین ویژگی های خاص و کلیدی این توزیع مربوط به شفافیت بالا است. آلمالینوکس می تواند برای سرور دیتابیس، سرور فایل و سرور ایمیل همراه با سرور سایت مورد استفاده قرار گیرد.

این توزیع پرطرفدار لینوکس به صورت رایگان ارائه می شود. زمانی که تیم توسعه دهنده ردهت پشتیبانی خود را از سنتوس ۷ به بعد قطع کرد، شرکت کلود لینوکس تصمیم گرفت تا یک توزیع جدید تحت نام آلمالینوکس را ارائه نماید. این توزیع به راحتی برای انجام پردازش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

ابونتو لینوکس

دومین مورد از ۵ توزیع پرطرفدار لینوکس، مربوط به ابونتو یا اوبونتو می باشد. اگر شما هم به دنبال انتخاب یک توزیع مناسب سرور های کلود هستید، استفاده از اوبنتو نتایج مطلوبی را برایتان به همراه خواهد داشت. این توزیع ویژه بر پایه دبیان طراحی شده است. ابونتو لینوکس می تواند برای راه اندازی سرور کلود و کانتینر هم مورد استفاده قرار گیرد.

ابونتو لینوکس

این توزیع لینوکس برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ منتشر شد. یک توسعه دهنده آفریقای جنوبی تصمیم گرفت که وقت طراحی یک نسخه سبک تر و کاربر پسند تر لینوکس رسیده است. با همین تصویر ذهنی، او دبیان را گرفت و با اعمال تغییرات، آن را به توزیعی تبدیل کرد که کاربران عادی و کمتر حرفه ای بتوانند مورد استفاده قرار دهند. این توزیع به مرور زمان بیشتر توسعه یافت و به شکل امروزی خود در آمد.

دبیان

سومین مورد از انواع توزیع پرطرفدار لینوکس، دبیان است. اکثر فعالان حوزه لینوکس و سرور با توزیع دبیان آشنایی دارند. دبیان پایداری زیادی داشته و می تواند از سخت افزار های گسترده ای هم پشتیبانی نماید. در نتیجه، شما می توانید آن را برای مدیریت سرور های مختلفی مورد استفاده قرار دهید. دبیان می تواند برای راه اندازی وب سرور های فوق العاده قدرتمند به راحتی مورد استفاده قرار گیرد.

دبیان

توزیع دبیان برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ توسط Lan Murdock طراحی شد. قبل از این توزیع، SLS محبوبیت زیادی داشت و در دنیای لینوکس حکمرانی می کرد. البته که باگ ها و مشکلات فراوان این توزیع باعث شدند تا کاربران به سراغ دبیان بروند. این توزیع نه تنها امکانات گسترده ای را از همان ابتدای کار در خود جای داده بود، بلکه در مقایسه با SLS بازدهی بهتری را نیز به همراه داشت.

راکی لینوکس

چهارمین توزیع پرطرفدار لینوکس که ما قصد بررسی آن را داریم، راکی لینوکس است. در صورتی که شما هم به دنبال راه اندازی یک سرور مجازی هستید و به دنبال یک توزیع Enterprise با کیفیت می گردید، استفاده از راکی لینوکس همواره نتایج مطلوبی را برایتان به همراه خواهد داشت. این توزیع امکانات و نرم افزار های اضافی زیادی را در خود جای داده است. در صورتی که شما هم اکنون از سنتوس یا RHEL استفاده می کنید و به دنبال یک جایگزین مناسب هستید، راکی گزینه مطلوبی برایتان به حساب می آید.

راکی لینوکس

البته که راکی لینوکس در دسته توزیع های جدید این سیستم عامل قرار می گیرد. زمانی که کار سنتوس به پایان رسید، یک سری از توسعه دهندگان قدیمی این توزیع تصمیم گرفتند تا یک نسخه جدید ایجاد نمایند. اینجا بود که راکی لینوکس متولد شد. این توزیع ویژگی های مشترک زیادی با ردهت داشته و همین مسئله هم باعث شده تا یک گزینه عالی برای سنتوس به حساب بیاید.

سنتوس

در نهایت، پنجمین توزیع پرطرفدار لینوکس که ما قصد صحبت در مورد آن را داریم، به سنتوس یا سنتوس اشاره دارد. این توزیع هم متن باز بوده و به راحتی برای سرور های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. سنتوس به خاطر داشتن امنیت زیاد، برای کاربرانی مناسب است که به دنبال راه اندازی کنترل پنل های ویژه هستند. راه اندازی سرور استریم و وب سرور هم با استفاده از این سیستم عامل امکان پذیر است.

سنتوس در دسته توزیع های قدیمی تر لینوکس قرار می گیرد. این توزیع برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ توسط Gregory Kurtzer طراحی شد. در سال ۲۰۰۶، David Parsley که در زمینه توسعه Tao Linux فعالیت می کرد، تصمیم گرفت تا به این پروژه ورود پیدا نماید و سنتوس را توسعه دهد. در سال ۲۰۱۰ سنتوس توانست جای دبیان را به عنوان محبوب ترین سیستم عامل وب سرور بگیرد. در آن بازه زمانی چیزی در حدود ۳۰ درصد همه سرور ها از این توزیع استفاده می کردند. در نهایت، در سال ۲۰۲۰ تیم توسعه دهنده سنتوس تصمیم گرفت تا برای همیشه ارائه آپدیت برای آن را کنار بگذارد. علت این امر، تمرکز بر روی CentOS Stream بود.

کلام آخر

در این مقاله ما سعی کردیم تا پنج مورد از انواع توزیع پرطرفدار لینوکس را به شما معرفی نماییم. اگر شما هم به دنیای Linux علاقه مند هستید و دوست دارید تا مطالعه بیشتری در این زمینه داشته باشید، هم اکنون می توانید خدمات سایت ارکاکور را مورد استفاده قرار دهید. مطمئنا یادگیری برخی از نکات مدیریت سرور با لینوکس به مرجع مناسبی نیاز دارد.  وب سایت orcacore.com با ارائه مباحث آموزشی مفید در مورد انواع توزیع این سیستم عامل، آماده ارائه خدمات به کاربران است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 211 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 20 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.